Zoek een artikel

Foto bij Het blijft een prachtig verhaal, de filosofie achter het logo van Pepsi!

Het blijft een prachtig verhaal, de filosofie achter het logo van Pepsi!

Pepsi heeft een nieuw logo. En dat kostte 1,2 MILJARD DOLLAR

Pepsi is depressie-cola. Het product verkocht voor geen meter, totdat de Grote Depressie zich aandiende. Toen echter iedereen in SUV's ging rijden, Starbucks dronk en op UGG's ging lopen, ging het marktaandeel weer recht naar beneden. Pepsi hoopt tijdens deze depressie weer een mooie klapper te maken. Ze trok 1,2 miljard dollar uit voor een nieuw logo.

Toen Pepsi in de jaren '90 (van de 19e eeuw) geïntroduceerd werd, was het geen populair drankje. Echter, tijdens de Grote Depressie verlaagde het bedrijf de prijs van een flesje van 10 naar 5 cent. En op de radio draaiden ze een jingle "Pepsi cola hits the spot / Twelve full ounces, that's a lot / Twice as much for a nickel, too / Pepsi-Cola is the drink for you," waarmee consumenten gestimuleerd werden op de prijs te letten en toch vooral te switchen van Coca-Cola naar Pepsi. In 1936 werden er daarom 500 miljoen flessen Pepsi gedronken, en van 1936 tot 1938 verdubbelde de winst. En dat allemaal tijdens de Grote Depressie.

Maar toen het weer beter ging met de economie zakte Pepsi qua marktaandeel als een baksteen. Binnen een paar jaar wel 3% minder (tot in 2006 Coke 15,9% van de markt had en Pepsi 10,2%). "Daarom zijn er harde maatregelen nodig", aldus CEO Indra Nooyi, en hij keurde een budget van 1,2 miljard dollar goed voor een 'merkrevitalisatie'.

De meest zichtbare verandering is het nieuwe logo:

 

En de blikjes zijn ook nieuw.

 

Met veel gevoel voor nuance komt nu waarschijnlijk een geïnformeerde gedachte in de trant van "1,2 MILJARD DOLAR?? WAT EEN VERSPILLING!" in u op. Hoe kun je 1,2 miljard uitgeven aan nieuwe verpakkingen en logo's? Dat is niet zo moeilijk, als u ziet wat de marketingmensen bij de Arnell Group er omheen verzonnen hebben.

Uit een hilarisch uitgelekt document (pdf) van de marketingfirma blijkt de wereldvreemdheid van deze Fatboy-zittende Gaastra-jacks met hippe designbrillen. Het Parthenon in Athene, de zwaartekrachtswet van Newton, de magnetische velden van de aarde, Yin en Yang, de relativiteitstheorie van Einstein, de Man van Vitruvius, de Mona Lisa en het menselijk lichaam: het stond allemaal aan de basis van het nieuwe Pepsi logo. Of, zoals Arnell zelf zegt in het document: "De strategie is gebaseerd op de evolutie van 5000+ jaar aan ideeën in de design-filosofie".

"Artiesten en architecten hebben altijd gewerkt aan de hand van de Gulden Snede, en in speciaal de gouden rechthoek."
 

 

Gelukkig hebben ze bij het ontwerpen van het nieuwe logo, de magnetische velden van de Aarde in acht genomen.

 

Zelfs de purple pants bij Molblog.nl vinden het allemaal een beetje overdreven:

Pepsi wordt in het rapport doodleuk als volgende stap omschreven in een indrukwekkende reeks van historische mijlpalen op het gebied van wetenchap en kunst. Alle oude logo's worden geanalyseerd op basis van geometrische kenmerken. Wat volgt is een compleet onbegrijpelijke wetenschappelijke onderbouwing van het ontwerp voor het Pepsi logo. Van de magnetische velden op aarde tot kleurpsychologie tot de graviteits- en relativiteitstheorie: onnavolgbaar. Op de laatste pagina worden vervolgens drie stappen omschreven, van Pepsi planet naar naar Pepsi galaxy naar Pepsi universe.

Veel plezier in deze recessie, Pepsi!

Bron: http://925.nl/archief/2009/02/16/pepsi-heeft-een-nieuw-logo-en-het-kostte-12-miljard-dollar

Meepraten over deze blog? Dat kan!