Zoek een artikel

Foto bij Richtlijnen voor een goede huisstijl

Richtlijnen voor een goede huisstijl

Hans van der Stouw Hans van der Stouw

Huisstijl? Wat is een huisstijl zul je je afvragen en waarom is het zo belangrijk om dit bedrijfsonderdeel  professioneel aan te pakken?

Bandwerk internet- en reclamebureau houdt zich al jaren bezig met het ontwerpen van huisstijlen. Voor bedrijven groot en klein zetten wij onze creatievelingen aan het werk om een passende uitstraling te realiseren die bezoekers en klanten kunnen herkennen en een gevoel meegeven waaraan potentiële en bestaande klanten zich mee willen identificeren.

Huisstijl en identiteit

Een huisstijl is de identiteit van een bedrijf. Het zorgt in de eerste plaats voor herkenning. Het werkt net als een gezicht, daar herken je mensen aan. Elke gezicht heeft kenmerken waardoor je de persoon herkent en zo werkt ook een huisstijl. Het bestaat uit een tweetal belangrijke kenmerken: kleur(en) en vorm. Met een duidelijk kleuren palet en een heldere vorm creeër je een herkenbare huisstijl voor je bedrijf. Klinkt eenvoudig nietwaar! Maar waarom slaagt niet iedereen er in om een goed logo te maken?

Hou het simpel, maar maak het met het juiste gevoel

Het zit vaak in de fijne details, waarbij geldt "Less is more". Ook in het vooronderzoek naar de onderneming waar het logo voor gemaakt moet worden. Wat is de essentie, wat is de boodschap en vooral… wat is de gewenste identiteit. Je kan namelijk met een huisstijl iets uitstralen en daarmee karakter aan je bedrijf geven. Dat moet het gewenste gevoel overbrengen bij potentiële klanten. Je kan een huisstijl iets technisch laten uitstralen maar ook iets romantisch. Dus ben je architect dan kan je kiezen voor een huisstijl met een technische uitstraling. Ben je yoga lerares? Dan is een spirituele huisstijl weer een betere keuze.

Zorg dat het klopt

De huisstijl is een rode draad in je onderneming. Het zorgt dus voor herkenbaarheid en identiteit. Daar ga je dus zorgvuldig mee om. Elke communicatie uiting is voorzien en passend in je huisstijl dus zorg dat die consistent is en duidelijk. Wat dat betreft zijn huisstijlen gevoelig. Je kan niet zonder na te denken een andere kleur toevoegen, een ander lettertype of een andere vorm. Daarmee verlies je je identiteit en kom je anders over. Dat werkt hetzelfde als een man ineens in een jurk gaat lopen, of een vrouw die altijd hakken draagt op klompen aankomt. Dat ziet er gek uit en werkt meestal niet.

Professioneel een huisstijl ontwikkelen is een proces

Elke huisstijl begint met een gedegen onderzoek. Daarmee wordt duidelijk wat het doel is van de huisstijl. Dat zorgt er voor dat een huisstijl bereikt wat de onderneming nodig heeft en wil bereiken. En wanneer een huisstijl is ontwikkeld is hij nog niet klaar. Een huisstijl kan als hij goed is lang mee maar is altijd aan tijd onderhevig en zal daarom eens in de zoveel jaar weer moeten worden bekeken en eventueel herzien. Een huisstijl komt ook in aanraking met diverse media, afmetingen en kleurbeperkingen en zal dus ook flexibel zijn en zich moeten kunnen aanpassen aan de verschillende situaties die er zijn en komen. Denk aan internet, hoe staat het op een donkere pagina, wat doet het in zwart-wit en op een vlag of een poster en in een beurs-stand?

Kortom, een huisstijl is niet iets om even snel te laten maken. Het is datgene wat je bedrijf een gezicht en een karakter geeft. Pakt men dat slordig en onprofessioneel aan? Dan komt een bedrijf ook zo over bij mensen.

Zorg dat je netjes overkomt en professioneel. Laat je briefpapier en visitekaartje spreken, het is zoveel meer dan alleen een stukje papier. Die kleine details doen het hem. Maak geen logo in Microsoft Word, laat je advertentie niet maken door een drukker of uitgever. Zorg dat alle communicatie verzorgd de wereld in gaat. Daarmee creeër je het gewenste effect en krijg je de juiste reacties.

Meepraten over deze blog? Dat kan!